19. 1. 2022
Kdy najmout studio, kdy externistu a kdy zaměstnat grafika
Vyplatí se vzít člověka inhouse nebo povolat firmu?
Potřebuje vaše společnost pomoct s designem, marketingem či hledáte kreativní řešení vlastní prezentace? Každá firma má jiné požadavky a ty se navíc mění v čase. Pokusili jsme se maximálně objektivně shrnout, kdy se vám vyplatí investovat do vlastního člověka, kdy je lepší využít ad hoc spolupráce s externistou a kdy naopak povolat studio.
Možnost 1. – externista
Pokud vaše společnost potřebuje občast vytvořit leták, banner či firemní PFko bude pro vás externista ideálním řešením. Najdete ho přes doporučení, na specializovaných serverech typu Behance.net nebo lokálně na Na volné noze. Při výběru dbejte obzvlášť na kvalitní reference, dobrou komunikaci a spolehlivost. Předem si domluvte způsob odměňování a rozsah práce, aby nedošlo k překvapení ani z jedné strany.
Výhody:
- bez fixních nákladů, když zrovna nic nepotřebujete
- dobrý poměr cena / výkon
- výhodné obzvlášť při požadavku do několika hodin práce měsíčně
Nevýhody:
- omezený rozsah zkušeností (jeden člověk zpravidla nepokryje všechny potřeby od onlinu, přes marketing až po grafické a předtiskové práce)
- nevíte, zda bude mít externista zrovna čas na váš projekt
- pokud nemáte s oborem zkušenosti, bude se vám hůře rozpoznávat, zda je jednotlivec dostatečně odborně zdatný
Možnost 2. – interní specialista
Sázíte jeden katalog za druhým, navštěvujete několik veletrhů ročně, objem práce měsíčně počítáte v desítkách hodin a jedná se spíše o rutinnější práci, která se navíc často opakuje? Pak bude interní člověk pro vás tou pravou volbou. Dejte si pozor, aby vaše požadavky nebyly příliš velkého rozsahu. Pokud je někdo šikovným grafikem, neznamená to automaticky, že bude dobře fotit, nastaví vám komplexní marketing nebo napíše poutavé texty na web či sociální sítě.
Výhody:
- obecně nižší náklady na odpracovanou hodinu
- člověk je neustále ,,po ruce“
- interní zaměstnanec má nejlepší přehled o dění ve vaší společnosti
Nevýhody:
- jeden člověk nezajistí veškerou požadovanou odbornost ve společnosti (požadavky nad rámec odbornosti musí zajistit další člověk, externista nebo agentura)
- pevné fixní náklady bez ohledu na objem práce
- nutnost zajištění kvalitního vybavení (hardware, pracovní místo, software, školení, vedení apod.)
Možnost 3. – studio
Jestliže chcete nastavit novou marketingovou strategii, rebrandovat společnost, vytvářet grafické výstupy, tvořit nový web, video či propagační předměty a mít možnost zpracovávat více požadavků najednou, pomůže vám odborné studio. To obvykle disponuje mnohem širším záběrem (typicky vlastní lidé na grafické práce, produkci, video, focení) a navíc má více zkušeností z minulých realizací, a tak kromě dřívějších termínů může nabídnout i osvědčené postupy a ukázky minulých realizací. Navíc dobrá firma má i vyčleněné lidi na projektové vedení, což je ve zkratce někdo, kdo se stará o propojení požadavků mezi realizačním týmem studia a klienta.
Výhody:
- zkušenosti a široký rozsah práce
- více kapacit pro rychlejší realizaci projektů
- procesní metody pro odborné vedení zakázky
Nevýhody:
- typicky vyšší cena na hodinu než u jednotlivce
- nutnost koordinačních schůzek pro předání nutných informací pro realizaci
- menší náklonnost k punkovému přístupu zadávání v režimu ,,teď hned to potřebujeme“
Pokud jste došli k tomu, že jeden člověk rozsah vašich požadavků nezvládne, klidně nám napište. Ukážeme vám, jak jsme si s obdobnými výzvami poradili v minulosti a vysvětlíme přednosti spolupráce s námi. Výsledné rozhodnutí si pak uděláte sami.